Hentikan budaye pembakaran lahan! - Muhammad Teguh Budianto

Breaking

"Berbagi pengalaman melalui tulisan"

Kamis, 25 Agustus 2016

Hentikan budaye pembakaran lahan!

   Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu, jawab salam aku lok tu yang jawab ku doekan masok surge kitak, Aamiin. Oi budak kalau kitak budak Pontianak tak asing agek dah dengan yang name e kabot asap yang tiap taon dah macam budaye yang selalu ade di kote yang sangat kite cinte ni. Pembakaran lahan atau yang sereng disebot gak dengan name kebakaran utan ni sangatlah Aku bencik dan pengen aku ilangkan yang name e budaya negative yang satu ni sebab dampak burok e yang sangat banyak seperti dengan ade e asap tu dapat menggangguk aktipitas-aktipitas kite diluar rumah sebab dapat memicu salah satu penyaket pernapasan yaitu yang name penyaket ISPA. Kini dengan dah lebeh dari seminggu pembakaran utan ni dah ade tang kote kite kate pemerintah lah kualitas udara tang Pontianak ni tergolong tidak layak dan jugak tidak sehat ape agik bagi balita dan jugak pade malam hari.


  Di Puskesmas pun dah banyak orang yang berobat dan mengeloh sebab dah terkenak penyaket ISPA dan jugak asma dak ke sian mandang orang yang saket ni ye. Banyak sekali berite yang ngatekan bahwe kebakaran utan ni bukan hanyak tejadi tang Pontinak tapi tang kabupaten laen pon banyak tejadi hal budaye semacam ini. Tang daerah paris 2 dan jugak serdam sekitarnye asap ni dah mulai pekat dan tebal. Aku mohonlah kepade orang yang suke bukak lahan dengan alasan apepon itu baek nak bukak lahan buat lahan pertanian ataupun orang yang nak bukak lahan dengan tujuan nak bangon perumahan janganlah gunekan care dengan ngebakar memang biaye yang kitak keluarkan sikit tapi sadar yak ape yang kitak lakukan tu banyak ngerugikan orang laen dengan kitak bakar utan bukan hanye buat aktipitas-aktipitas orang tegangguk seperti orang sekolah tegangguk dengan asap tu macam tak boleh keluar kelas pade saat jam olah raga sebab udara yang tak sehat belom agek balita dan lansia yang mudah terkenak penyaket ISPA sebab asap ni dan jugak sian pemadam yang haros kerje siang malam demi madamkan api ni salotlah pokok e buat pemadam.


   Aku jugak mohon pade pemerintah dengarkan suare kamek suare rakyat kecik tolong gencarkan sosialisasi pade petani supaye tadak bukak lahan dengan care dibakar dan mohon tindak tegas pare pembakar lahan kasik hukuman yang setimpal sebab banyak hal yang dirugikan dengan ape yang die lakukan tu banyak orang yang jadi saket dengan ape yang dilakukan e. Makaseeh!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar