Jumat, 22 Juli 2016

Nah kalau maok vlog kitak banyak viewer

   Pade jaman yang semakin maju seperti pade saat sekarang ni ape-ape tu mudah dilakukan dan jugak akher-akher ni ade yang agik jadi perbincangan hangat dan cam kupi angat e yakni video blogging atau yang jugak disebotvlog.Vlog ni dapat kitak gunekan sebagai catatan-catatan atau ape-ape yang kitak lakukan pade hari-hari e tanpe haros leteh nules bukuk diari cam kitak maseh SD tu. Ingat ndak? Vlog jugak merupakan catatan pribadi yang jauh lebeh menarek dari pade bentok tulesan agek pulak dapat kitak publikasikan vlog ni sangat pas lah dengan kitak yang suke dan hobi membuat video daily life. 



    Nah kalok kitak nak buat dan jugak nak ngunggah vlog hasel buatan tangan kitak tu ha janganlah lupak beli kouta lok sebab kalau taka de kouta camane pulak nak ngunggah e. Dan untok kitak yang tertarek nak buat vlog ataupon yang udah punye vlog tapi ingen vlog e lebih hits agek, nah bace artikel ni sampai abes sebab Aku nak bebagi  mengenai langkah-langkah agar vlog kitak keren dan juga hits:

1. Buat konsep lok
Ha tau ndak kitak kalau vlog kitak maok hits kitak tak boleh maen-maen mengenai konsep sebab konsep nil ah yang akan buat orang tu terarek atau ndak dengan vlog kitak make dari itu buat dulok ide konten yang akan kitak dibuat. Tips sikitlah ye dari Aku sebaek e kitak buat konsep yang agik tren pade saat sekarang ni dengan tujuan viewer kitak tu banyak dan jugak buat vlog yang bede dengan orang laen serte jangan takot untuk berkreatifitas dengan vlog kitak tu Contoh e biselah kitak buat vlog tentang tips maen emon emon he salah bukan emon tapi Pokemon Go.

2. Sereng latean sebagai pembawak acare
Vlog yang kitak punye bise lebeh keren dan banyak viewer nye jike kitak punye skill dalam membawakan video blogging kitak tu ndak ndak e setare lah dengan pembawak acare tepi. Kitak tak usah sawan atau takot santai yak don’t worry usah tegang kan vlog kitak bukan vlog orang jadi santai. Jadi saran Aku sering-sering latean didepan kamera supaye orang maok nonton vlog kitak sampai abes dan jugak ngenyan nonton e.

3.Jangan lupak Perlengkapan dan jugak Peralatan
Untok dapat buat vlog dengan kualetas yang baek sangatlah diperlukan yang name e peralatan dan jugak perlengkapan. Sebagai contoh e kitak mesti ade handycam kalau taka de handycam pakai Hp kea tau apelah yang bise ngerekan vidiokan kitaklah pokok e dan jangan lupak buat kitak yang buat vlog tu sorang taka de kawan ha pakailah tongsis biar nyaman midiokan e same biar bise ngerekan muke kitak yang lawar tu.

4. Edit dan Upload
Nah ini yang proses yang paling akher ni yakni edit dan jugak upload sebab setelah kitak syuting segale macam pecume yak kalau tadak di upload, tol yak? Edit ni sebenar e sangat gak penting tujuan e supaye video yang kitak haselkan tu bagos dan sesuailah dengan hati kitak. Untok kitak yang belom tau dan belom lihai ngedit usah khawater sebab dah banyak di YouTube tu yang ngajarkan tutorial ngedit video yang keren-keren. Nah jike proses edit dah sesai segerelah kitak upload dan kitak sebarkan vlog kitak tu mudah-mudahan yak viewer e banyak dan kitak jadi artis ntar agek.
 Semoge bermanfaat ye budak!


0 comments:

Posting Komentar