Selasa, 28 Juni 2016

Nah hal yang haros kitak tau sebelom nak betato

   Tato pade jaman sekarang ni hal yang sangat dikatekan wajar dan jugak sangat mudah dijumpe pade orang-orang jaman sekarang ape agek pade anak-anak mude. Orang menato badannye pastilah ade tujuan nye mungken biar lebeh pecayak dirik e nambah, biar dibilang keren, biar dibilang gaul ataupun tato dianggap sebagai seni dan jugak budaye. Tapi tau ndak kitak ni sebelom nak buat tato tang  badan kitak tu kalau tato ni jugak bise nimbolkan penyaket tang kulet kitak yang berseh tu. Nah kate Dr. Marie Leger dari Universitas New York University Langone Medical Center yang mane maseh tetanggak aku tang Amerika sanak ngatekan kalok tato tu dapat nimbolkan penyaket. Penasaran? Ha ini die Aku bagi tau kitak informasi e:


1. Infeksi
Gejale Infeksi yang mane akibat dari tato yang disebabkan dari macam-macam bahan dalam hal proses pembuatan tato tu sepertek hal e tinta tato tu, jarom yang digunekan e ataupun ade bahan-bahan laen yang sebenar e tak seteril dan juga bahaye buat kulet. Infeksi ni berasal dari bakteri yang bername mycobacterium chelonae yang mane bakteri yang name e payah nak diucapkan ni berasal dari tinta tato dan asal kitak tau bakteri ni dapat mengundang penyaket haa kau laaah. Infeksi nye biase e bebentok jamor, virus, dan jugaakk kutel.

2. Alergi
Tau ndak kitak kalok tato bise nyebabkan masalah alergi pade kulet kitak ape agek orang yang memiliki kulet yang tipis yang mudah tekenak alergi ni dan jugak alergi ni tak bise diperkirekan atau diprediksi. Bise yak pade saat pertame kali buat tato alergi ni tadak  muncol tapi pade saat buat tato yang keduak dan ketige masalah ni timbol dan jugak alergi ni sulet nak disembohkan. Ade gak alergi-alergi yang dapat disembohkan dengan menyuntkan obat dan yang parah e sampai operasi untuk nyembohkan alergi tu. Alamak seram e dan asal kitak tau biaye pengobatan e lebeh mahal dari pade proses buat tato tu. Ha kalulaahhh.

3. Kanker kulet
Ha kanker kulet? Iye ke ndak ni? Iye tato jugak bise memicu dalam hal kanker kulet sebab tato ni dapat membuat dermatologis tu ngalamek kesulitan dalam hal ngawas kulet dan jugak mencarek bibet-bibet untuk segere di serang oleh kanker kulet ni.

   Ha dengan kitak bace masalah-masalah atau bibet-bibet penyaket yang muncol akibat kitak buat tato dibadan tu serte dampak negatip nye, alangkah lebeh baek kitak piker duak kali kalok perlu tige kali sebelom nak buat tato tang badan biar ndak nyesal be dikemudian hari dan jugak jangan nak buat tato karne biar dibilang keren atau gaul same kawan-kawan kitaakk ttuuu.  
Semoge bermanfaat yee!!


0 comments:

Posting Komentar