Keriang Bandong yang selalu hader di Pontianak pade saat Bulan Puase - Muhammad Teguh Budianto

Breaking

"Berbagi pengalaman melalui tulisan"

Rabu, 22 Juni 2016

Keriang Bandong yang selalu hader di Pontianak pade saat Bulan Puase

Nah kali ini Aku tak pernah merase bosan untuk mengangkat dan mengulah mengenai tradisi dan budaye kote Aku yakni kote Pontianak. Kali ni Aku akan ngomongkan Keriang Bandong. Ape sih keriang banding tu? Ha jadi Keriang Bandong tu ialah permainan atau tradisi masyarakat yang berade di Pontianak dan sekitarnye yang mane keriang banding ni berupa penyalaan semacam obor dari buloh kecik yang terlebeh dahuluk dalam e kasik minyak tanah dan bise jugak kalau taka de buloh pakek peliteyang diberek sumbu dan die diletakkan di halaman rumah pade saat malam hari sebab kalau siang hari kesan e jelek soal e dah ade matahari yang derang benderang sinar e jadi keriang banding sangat mudah dijumpe pade saat bulan puase. Tradisi yang satu ni dimulai dengan sejarah berdirinya kote Pontianak pade saat Sultan dan kerabatnye pertama kali membuka hutan belantare ni diPontianak dengan care menerangi kawasannye jike malam hari dengan care ngidopkan obor dari batang buloh kecik. Menurut legenda juga dikatekan tujuan dalam penyalaan Keriang Bandong ni untuk dapat menguser pare makhluk halus yang suke ngacau pade waktu itu. Ih seraaammm yeeeee.

Foto Keriang Bandong taon lalu di Sungai Raye Dalam:




Bukan hanye sebagai sebuah budaye akan tetapi kate e keriang banding ni  juga bermanfaat dalam hal penerangan pade malam hari. Kate orang dolok-dolok la ye kate e lah keriang banding ni dapat membuat budak-budak kecik di Pontianak ni riang gembire sebab mereke tak takot agek dah jike balek teraweh tu malam-malam.  Jadi keriang bandong ni bukan hanye budaye tapi jugak ade manfaat e kan? Ha kalok kitak belom tau ternyate jugak ade name e festival keriang bandong ni setiap taon e dibulan puase biase e si ini ni lombak e tu antar gang dengan penilaian kreatif e, bagos ndak e, abes tu bentok e ape dan macam-macamlah penilaian e aku pun tak tau gak karne buka juri e. Ha siape tau gang kitak ni taon ini ikot ha bantuklah buat e same kalok bise bantuk lah dana e hahaha karne bukan ape minyak tanah sekarang ni dah mahal dah budak-budak e. Semoge bermanfaat ye dan selalu bangge jadi budak PONTIANAK!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar