Pertame kali naek Kerete Api - Muhammad Teguh Budianto

Breaking

"Berbagi pengalaman melalui tulisan"

Sabtu, 21 Mei 2016

Pertame kali naek Kerete Api

   Assalamulalikum dak-budak hari ini Aku Teguh nak cerite sikit ni tentang pengalaman Aku naek Kerete Api yang mane di daerah Aku Pontianak Kerete Api ni tak ade tak macam di Pulau Jawe dah jeman dah ade. Maklom lah kan aku ni sepok baru nemu bah name kerete api tu. Awal mule yang ade dikepalak aku ni kerete api ni ramailah ye isik e, teros adelah orang bejajak ape dalam kerete tu, sesak cam naek oplet, ade orang yang tak betiket manjatlah ye diatas keretu macam yang kite tengok tang tepi tu. Rupe e ape yang Aku bayangkan tu salah besak ternyate didalam e tu ad ase e budak satu gerbong tu ase e lebeh dari satu, dalam tu tak ade orang bejajak ape agek orang yang manjat tang atas kerete tu taka de budak e mane pemandangan pas kite jalan tu keren sekali ade gunung, sawah, sampai sungai yang ade orang maen arung jeram pun ade.  Jadi waktu itu pengalaman aku naek kerete pertame kali berangkat dari Stasiun Pasar Senen jam 06.45 dengan naek kerete Gajahwong dengan tujuan Stasiun Lempuyangan yang sampai sanak jam 15.00.

   Dalam perjalan pun dalam kerete ni awal e seru sedaplah mate liat ngelewati sawah, ade gunung gak ade gak sungai cam ade arung jeram tu ha cam tu lah die taukan kitak? Kalau tak tau sepok gak kitak ni ye haha. Tapi detek ketemu detek, menet ketemu menet, jam ketemu jam bosan gak dalam kerete ni ngantok iye gak mane dalam kerete ni sejuk be ase gigel aku ni. Akher e kate yang ade didalam kerete tu ginik a budak kate e “sebentar lagi kita akan memasuku stasiun lempuyangan dan anda yang akan turun di stasiun ini segera bersiap-siap dan periksa kembali barang bawaan anda jangan sampai ketinggalan” ha aku pon langsonglah begegas segere nak turon karne bosan gak lamak-lamak tang kerete ni. Akher e berenti gak kerete ni dan aku besukor pengalaman aku pertame kali ni lancar tak adelah kendala ape tang jalan tu. Ehh iye kalau kitak betanyak berapelah harge naek kerete tu? Iye dak-budak waktu itu sih aku beli tiket tu tang Indomaret kitak jangan lupak ye bawak ktp harge e tu 220.000 dan ade reduksi atau potongan e 7.500 budak e. Dah lok ye cerite aku kali ini ni sampai ketemu agek dan simak teros deguh.com ye budaaaakkkkkkkk.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar